måndag 11 januari 2010

Mina nya små fynd !

Det är lite nostalgi över dessa ljusstakar för mig, vi hade några då jag var barn...gammeldags kammarljustakar.



Så när de dök upp på Tradera la jag ett bud och kammade hem dom...

Jag har sett att några andra bloggare har liknande ljusstakar, anar vi en ny trend kanske ? Vi får se, jag gillar ju silver och zink väldigt mycket, men dessa kan man ha i grupp för sig själva..
Jaa, nu är det ny vecka och nya tag, vi syns redan i morron igen, för på Onsdag har jag inte tid med ett inlägg, jag ska åka bort...jag berättar i morron !!
Kraaam Anette

46 kommentarer:

Vardagslycka sa...

Go´morgon Anette! Vad lustigt, i förra veckan började jag leta efter mina kammarstakar från Skultuna mässing som jag vet ligger undanstoppade någonstans. Tycker att det är fint att blanda upp det vita med lite "varmare" igen. Och allra helst om de får vara så där "oputsade".
Vad spännande det låter med din lediga onsdag, ska bli kul att höra vad du har på gång.
Jag har lite ledigt nu, vi har vintervila i butiken och jag njuter av att inte ha så många tider att passa just nu.
Ha det så gott och ta hand om dig.
Kram, Carina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Kalix! Tradera är bra det, där hittar man det mesta. Jag gillar dina ljusstakar, såna minns jag också. Blev lite mörkt när granen åkte ut, då är det kul med nya ljusstakar.
Ha en fin dag
Goa kramen från Värmland
AnnaMaria

Gammelbålsta sa...

Hej på dig!
Det var verkligen fina ljusstakar du hittat. nu blir jag ju nyfiken... vad har du nu hittat på?? Nä.. usch nu ska jag ut och starta bilen och skrapa rutorna. Det är -15- Det verkar inte som det blir varmare här hos oss. Ha en riktigt bra dag. Kram Aydan

Viveka i Bläckhornet sa...

Gomorron däruppe!

Nu när jag ser dina ljusstakar kommer jag på att jag haft s2 st sådana tidigare. Men jag tror baske att de hamnade på nån loppis.
Jaaaa, man ska då spara på allt som min mamma gör.

Spännande att få höra vart du ska åka...

Kram Viveka

Norregård sa...

Hej!!
Visst är de fina ljusstakarna!!
Vi hade oxå en sån när jag var liten!! Undra om den finns kvar...
Ha en bra vecka;o)
Kram Kram Malin

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen, visst kan man fynda på tradera alltid. Har likadana ljusstaker i källaren visst har jag sneglat på dom ett tag och funderat när dom ska komma upp igen så vem vet.Lite nytt mode är nog på väg.Har några små saker på gång på tradera så vi får väl se om jag lyckas.
Kram Theres

annashusidingtuna sa...

Kammarljusstakar är aldrig fel, har någon sparad faktiskt, får ta och leta upp den tror jag.
Har ett nytt litet soffbord på sidan av soffan och där har jag tänkt ställa lite ljusstakar och då kommer nog min kammarljusstaken passa finfint där.
Kram Anna

Lisas torp sa...

Vilka fina ljusstaker du har hittat!
Jag har ett helt gäng både på torpet och hemma! Vet inte om det är en trend, de är ju ganska vanliga bara, och väldigt fina!

Ha en fin måndag!
Kram
Lisa

Lilla Blanka sa...

Hej goa Anette!

Ja åh jag har precis en likadan kammarljusstake! Tycker de är så fina...Min är ett gammalt arvegods så därför känns det extra roligt ha ha den framme.

Har precis kommir till jobbet. Lämnade in bilden på verkstan och har gått 10 minueter till jobbet. Brr. Termobyxorna på trots att temeperaturen är lite bättre (-8). Det är ju det västsvenska fuktiga vintervädret som är så rått och bistert...
Har ni också fått lite stigande temperaturer nu? Kylan måste väl ge med sig snart tycker man =)

Kram vännen, hade gärna suttit inne och fikat idag och sorterat alla inspirationsbilder som jag har liggande.

Kram
Mia

Skatan sa...

Godmorgon!

Ja du, här finns också de där gamla rackarna i gömmorna. Allt kommer och går. Nu kanske det är dags för dem - åter igen...

Önskar en fin dag.

Kram,

Anna

K A T A R I N A sa...

Gomorron!
ett tips, det finns massor med såna stakar för 10-15 kr /st på återvinningsmarknaden i Luleå.

Kramar i sköna vädret
/Katarina

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Fina ljusstakar!

Önskar dig en jättefin vecka.
Kram/Jes

Anette sa...

HAhaha...dessa elelr likadana har jag också här hemma. jag gilalr de verkligen dessa ljusstakar så vackra så.
har ni kallt i norr?


ha en fin dag

´kramar @nette

lovefriidrott sa...

Hej Anette

vilka fina stakar, har oxå sett dom på loppisar i Luleå, kanske du skulle komma hit o fynda lite;)

Hoppas du haft en fin jul o nyår
Kram Sari

hemtrevnad marie sa...

Ja, lite mäsing är väl inte fel att bryta av med!
Tyvärr sålde jag mina kammarljusstakar på loppisen , men har andra ljusplåtar i mässing, snyggt till slitet guld också!:)
kram på dig!

Ett Vitare Hem sa...

Ja de är så fina köpte ett par i slutet av sommaren men jag skickade dem med mamsen hem, kanske jag ångrar mig nu ;o)
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

blomsterboden i skanör marie sa...

ljusstakakarna är verkligen fina, håller med dig att silver å zink är bäst men jag börjar gilla detta mer å mer. Mamman min har några, ska kanske flörta med henne fast jag tror det är lönlöst=)
Ha en toppen dag!!
Kramkram marie

katarina sa...

HAllå där!

Ja vist är det lite nostalgi över de där ljusstakarna....jag har nog ett par stycken nån stans jag med....
Sitter på jobbet och har äääntligen fått Sally att sova en stund. hon trivs inte riktigt 100 här ännu och vill helst sitta i mitt knä framför datorn hela tiden....fniss...
Men nu sussar hon på nedersta hyllplanet i bokhyllan...;)

Ja du fredagsbastu...det kommer det med all säkerhet att bli hos oss....
jag är ju som sagt ingen riktig bastuälskare men utanför har vi ett ganska stort badrum där vi vill instalera en kamin o ha ett par fotöljer så där får jag mitt lilla hemma spa...;)
Sen använder jag gärna bastun som ett värmerum...du vet så där 50 grader är lagom...hihi...
Ha en mysig dag!
Kram kram

Sköna o Gröna Ting sa...

Kikar in för att jag behöver inspiration.., idétorka men det kliar i fingrarna som attans!!!
Upps.., ser ut som att jag får ta mig ner i källaren och rota fram mina kammarljusstakar igen då:)
Måndag, ny vecka och nya tag....
Hoppas din helg har varit lugn och skön.
Önskar dig en härlig start på veckan...
Skickar med en massa värmande kramar
Marianne

mig & alice sa...

Hej vännen min.

Om inte annat så gjorde du nog det precis till en ny trend :-).

Jag tycker absolut att de är fina...har nog några stycken nere i källaren någonstans...tyvärr så har jag ingen plats över för dem just nu....skulle behöva ca 5 rum till känns det som om man skulle få plats med alla vackra saker som finns...så håll tummar och tår för mig att vårt drömhus blir just det...vårt :-).

Sköt om dig vännen.
Kramar i massor
Melinda

Evelina sa...

Sådanna ljusstakar hade vi också i mitt barndomshäng... kanske har mamma sparat dem..
Lustigt det där... ena dagen är det fult och nästa fint.. Beror mycket på hur det ser ut runtomkring, och visst passar det bra till allt det vita! :)

Hoppas du får en härlig vecka.. åå.. spännande vad det kan vara du ska hitta på!

Kram Evelina

n o r d i n g å r d e n sa...

Jajamensan, guld o mässing på stark frammarsch, liksom tenn´... undrar om kopparbiten lyckas bryta sig igenom: ) fint stilleben med dem alla tillsammans!

Aha, då kikar jag in i morg igen: ) Mari.

Tulipa sa...

Hej Anette!
Visst hade man sådana ljusstakar hemma när man var liten...
Har ganska många i butiken också (antiket i uthuset....), och de är fina...gärna då i grupp, en blir så ensam...och så är det lite kul at blanda olika sorter av dem...

Låter som nåt kul på gång?!
Önskar dig en fin ny vecka!

Kram Mariette

Unknown sa...

men, sådana har ju jag! Jag har ibland tagit fram mina, men det har åkt in i skåpet strax efter. vet ej varför, de är ju jättefina. Väldigt praktiska också då man kan justera ljusets höjd.
Kram Anna
(tack för dina gulliga kommentarer)

Annas skattkammare sa...

Jättefina ljusstakar! Tycker det är fint med lite som bryter av! Låter som något spännande du ska ut på- nu blev jag nyfiken!
Kram /Anna

Stine sa...

Nydelige bilder! Jeg synes også sånne er kjempekoselige. Kjøpte en i fjor, og spådde da at det kom til å bli trendy en gang, og det tror jeg jammen det er blitt :)

Her er min:
http://stinemos.blogspot.com/2009/11/bloggeklar-stue.html

Klemmer fra Stine!

Louise sa...

Dina ljusstakar är väldigt fina - speciellt sådär i grupp! jag tycker för övrigt att det finns en hel del fina ljusstakar i mässing!

Västbacken sa...

Man slutar aldrig att "sörja" men man lär sig leva med det och på något sätt ändå gå starkare ur det.

Kram

LOPPISLIV sa...

Hej Anette! Jaaa de är så fina det där kammarljustakarna, har också såna någonstans, måste leta fram dem genast :-) För de ger väl också lite 1700-tals känsla. Man kan nästan se det framför sig när de gick förr i tiden i sina långa nattsärken och nattmössor på huvudet i mörkret med dessa ljustakar :-) Lite Jane Austen känsla över det hela...Den där bloggen Home har jag besökt innan men alldeles glömt bort, den är ljuvlig. Tack för tipset, den har jag länkat nu så jag hittar dit igen. Stor kram min vän//Paula

linnea-maria sa...

Hej fina fynd de där ljusstakarna. Jag försöker att strunta i trender, jag plockar upp det som jag tycker är snyggt och lägger till min egen stil. Ha en fin vecka /linnea-maria

Syster vit sa...

Jaha är de SÅDANA som kallas kammarljustake, då har jag också en. Den är väldigt patinerad och fin för när jag inte hade plats för den inne så stod den på altanen i somras, gillar den jättemycket.
På tal om trender så läste jag någonstans att furu skulle komma tillbaka snart och starkt, hm jag är tveksam om jag hakar på den trenden. Lite kul nu när vi alla har målat om våra trista furumöbler vita hihi. Kram Liselott

Home and Lifestyle sa...

Your ljusstakar are so nice, I like everything with candles!

Warm regards, Ingrid

The Secret Garden sa...

Ja de är både vackra och praktiska de där ljusstakarna! När man tänt ljuset så är det bara att lägga den använda tändstickan i fördjupningen längs ner. Praktiskt och helt säkert.

Ha en fin vecka!

Tones landliv sa...

Så fine dine lysestaker er! Jeg har 2 stk jeg også som jeg har fått av min mor :) Ha en fin uke!

Rust: Vintage Inspired Design sa...

Gorgeous pictures!! Love your blog!
xojanis

[ c o y o t e ] sa...

Minns dom med. När jag var barn hade vi många sådana i huset..

Kram mia

livet på utanäs sa...

Thi hi , jo du , såna har man ju, Skultuna till och med , men numera är de nedpackade för oviss framtid.Har inte riktigt kunnat göra mig av med dem ...

Kanske dags att packa upp dessa klassiker igen =)de ääärr ju snygga !

Ha nu en fortsatt härlig vecka !
Kram Susanne O

lantliv i bagarstugan sa...

Ja, det är barndom, stugan och min Älskade bortgångna farmor....sådana ljusstakar:-))
Har också 3 st här hemma:-)
Jattefint!!
Kram Veronica

Blåbär och Mjölk sa...

Vilka fina ljusstakar!
Förstår att du gillar dem. :)
Du Anette, en liten dum fråga kanske, men jag letar en knapp eller något, så att jag kan följa din blogg..ser ingen. Ser jag fel, eller? Jag har feber just nu, kanske kan vara därför jag inte finner någon knapp. Lite dissy.
Ha det så gott så länge!
Kramen / Åsa.

Marie sa...

Gillar också sådana där ljusstakar, de påminner om min mormor och morfar. Fint arrangerat på skänken!

Trevlig kväll!
Kram Marie

Kamomilla sa...

Mässing är vackert! jag har några jag också och gillar dem för sin tidlöshet.

Ellinor sa...

Jag har några stycken nästan likadana hemma någonstans nu ska ja leta upp dom o se om dom passar nånstans
Ellinors Hus

Vintage House sa...

Härliga ljusstakar, kul när man kan fynda på Tradera. Lite ovanligt idag när alla bloggare är ute och budar på samma saker. Gäller att vara först;) Oh ser framemot att höra vad du ska hitta på :) kram sandra

Marita sa...

Vackra ljusstakar! Jag är ganska svag för mässingsljusstakar, de har en så varm ton. Jag fyndade några fina på auktion i somras...får nog visa upp dem på min blogg.
Ska bli spännande att få höra vad du ska göra för roligt!! Nyfiken är jag allt!
kram, Marita

Fruädel sa...

Tradera är bra att ta till! Jag är en riktig radera-lover! Som loppis på nätet ju! Superfina är de! Jag älskar allt i denna stil, det går absolut att ha blandat, bara man grupperar ut det hela lite som du säger så det inte blir så rörigt. I LIKE! kram på dig fina du!/Tess

Anonym sa...

Hej!

Du skall vara rädd om dina nyfyndade ljusstakar. Förmodligen är de fran Skultuna. Den bakersta verkar vara en lite äldre modell.

Hälsningar,

Monica